کابل های فیبر نوری و انواع آن و تفاوت های آن ها با هم

فیبر نوری چیست ؟

فیبر نوري یکی از محیط هاي انتقال داده با سرعت بالا است که از پالس هاي نور براي انتقال داده ها  بهره می گیرد. یک کابل فیبر نوري که کمتر از یک اینچ قطر دارد می تواند بین 2.5 تا صدها گیگ اطلاعات را در ثانیه منتقل نماید . در ادامه به بخش های مختلف فیبر نوری و انواع کابل های فیبر نوری خواهیم پرداخت.

همراه ما باشید….

بخش های مختلف فیبر نوری :

با توجه به این که قبلا در مقاله زیر به تاریخچه و بخش های فیبر پرداختیم در این قسمت  زیاد توضیح نمی دهیم : 

مقاله مرتبط با ساختار کابل فیبر نوری

انواع کابل های نوری

ساختار فیبر

 

انواع کابل های فیبر نوری بر اساس اشعه های گذرنده از آن

 

انواع کابل‌های فیبر نوری مطابق با استاندارد به دو دسته تک‌حالته سینگل مود  (Single mode) و چندحالته مالتی مود  (Multi mode) شناخته  می‌شوند.

 1. فیبرهاي نوري تک حالته یا Single-Mode :

این نوع از فیبرها، هسته هاي کوچکی دارند  و قطر هسته این کابل‌ها حدود 9 میکرومتر (µm) است و می توانند نور لیزر مادون قرمز را در طول موج 1300 تا 1550 نانومتر را در درون خود هدایت کنند . 

 2. فیبرهاي نوري چند حالته یا Multi mode :

دسته دوم کابل‌های فیبر نوری چند حالته (Multi mode) هستند که قطر هسته آنها در مقایسه با کابل‌های فیبر نوری تک حالته بسیار بزرگتر و برابر با 50 یا 62.5 (الي ١٠٠) میکرو متر هستند. این نوع کابل ها چندین طول موج را در بازه 850 تا 1300 را با هم ارسال میکنند و از لحاظ پهنای باند نیز بسیار بزرگتر از فیبر های سینگل مود می باشند . 
در شکل‌های زیر نحوه شکستن نور در کابل‌های Multi mode و Single mode و قطر هسته آن‌‌ها را مشاهده می‌کنید:

کابل های فیبر نوری

طول موج فیبر نوری

 

3. گروهی دیگر از کابل های ساخته شده از پلاستیک : 

این فیبر های نوری دارای هسته ای بزرگ می باشند که، نور مرئی قرمز را که از LCD گسل می شود با طول موج 650 نانومتری از خود عبور می دهد.

انواع فیبر های نوری با توجه به مواد سازنده هسته هایشان

  • هسته فیبرنوري با ضریب شکست پله اي :

فیبر های ضریب شکست پله ای که با عبارت Step index  نیز شناخته می شوند، دسته ای از این کابل ها می باشند که لایه هسته را با ضریب شکست و قطر مشخص می کند. سپس لایه ای با ضریب شکست کم تر بر روی آن می کشند. این گونه است که کابلی به وجود می آید که ضریب شکست در میان هسته و روکش به طور ناگهانی تغییر می کند.

  • فیبرنوري با ضریب شکست مرحلهاي ( تدریجی ) :

دسته ای دیگر از این فیبر ها که به فیبر های Graded Index شهرت یافته اند می باشد، که د راین دسته ضریب شکست هسته به تدریج و با دور شدن هسته از مرکز کاهش می یابد.  این میزان در مرز 50 تا 5.62 میکرون از مرکز هسته، در حداقل خود قرار دارد. همچنین باعث می شود تا ناحیه بین هسته و روکش به مانند یک آینه عمل نخواهد کرد، پرتو های نور منحنی وار می شکنند و بعد از برخورد با زاویه بحرانی مجددا به سوی هسته باز می گردد.  

انواع کابل فیبر نوري بر اساس ویژگی هاي محیطی

 

  • ﮐﺎﺑﻠﻬﺎي ﻓﯿﺒﺮ ﻧﻮري ﺟﻬﺖ ﮐﺎرﺑﺮد در ﺑﯿﺮون ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن (Outdoor Grades) :

این نوع از کابل ها در خارج از ساختمان و برای ایجاد ارتباط بین ساختمان ها استفاده می شود. حداکثر 10 متر از این سیم می تواند در ساختمان قرار داشته باشد. به این منظور معمولا از کابل های مدل Loose Tube استفاده می شود. برای افزایش مقاومت این سیم ها از زره استفاده می شود. 

  •  ﮐﺎﺑﻠﻬﺎي ﻓﯿﺒﺮ ﻧﻮري ﺟﻬﺖ ﮐﺎرﺑﺮد در درون ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن (Indoor Grades) :

از این کابل ها در داخل ساختمان و برای استفاده از  Backboneا شبکه استفاده می شود. این کابل ها محافظ های فیزیکی مناسبی را دارا می باشند. این کابل ها قابلیت استفاده از  6 تا 144 تیوپ را دارا می باشند، که در هر تیوپ تعداد 24 عدد فیبر نوری قرار دارد. این فیبر های نوری به سبب وجود ژل بی رنگ در داخل تیوپ ها، از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشند.

از ویژگی های این کابل ها می توان به انعطاف بالای این کابل ها در عین داشتن ظرافت و عدم آزاد کردن گاز سمی در زمان آتش سوزی اشاره کرد. 

انواع کابل های نوری برحسب ساختار ماده آنها:

فیبر های نوری متناسب با مواد سازنده ایشان به سه 

  • فیبر های نوری شیشه ای 

 

کابل های فیبر نوری

 

 

  • فیبر های نوری ای پلاستیکی 

 

کابل های فیبر نوری

 

  •  ﻓﯿﺒﺮﻧﻮري ﺳﯿﻠﯿﮑﺎ ﺑﺎ روﮐﺶ ﭘﻼﺳﺘﯿﮑﯽ ( PCS )

تقسیم می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *