دستگاه فیوژن چیست؟

دستگاه فیوژن یا اسپلایلسر دستگاهی است که برای جوش دوتا فیبر نوری استفاده میشود. خوب فیبر نوری را نمی توان مثل کابل مسی به هم متصل کرد و باید از دستگاه مخصوصی که این جوش را می دهد استفاده کرد . این دستگاه فیوژن نام دارد . این دستگاه پس از آماده کردن تار نوری توسط کاربر بصورت اتماتیک دو طرف تار را روبروی هم قرار میدهد و عمل جوش فیبر نوری را انجام می دهد.

فرآیند فیوژن فیبر نوری چگونه انجام میشود؟

امروزه دستگاه های فیوژن دستگاه هایی کاملا اتوماتیک هستند .
در فرایند فیوژن ابتدا شیلد محافظ را داخل تارهای فیبر قرار میدهیم و با برداشتن لایه ها توسط استریپرها و مسطح قطع کردن تاره های فیبر توسط کیلیور یا دستگاه برش و پس از تمیز کردن آنها داخل بازوهای فیوژن قرار میگیرد .
با فشردن کلید مربوطه ، انتهای تارهای فیبر نوری با قوس الکتریکی الکترود گرم میشوند سپس ذوب شده و به هم جوش یا فیوژن میگردد.
قبل از انجام کار ابتدا باید تنظمات مربوطه برای نوع فیبر رو مشخص کنید یا تنظیمات را بر روی شناسایی خودکار فیبر قرار دهید .چون فیبر انواع مختلفی دارد و باید دستگاه با توجه به نوع فیبر تنظیم شود.

دستگاه فیوژن چیست؟

پنج مرحله اساسی برای جوش فیبر نوری با دستگاه فیوژن وجود دارد:

۱-قرار دادن شیلد حرارتی

چنانچه از شیلد حراراتی استفاده میکنید شیلد را بر روی یکی از تاره های فیبر نوری قرار میدهید.
امروزه با وجود فناوری کریمپ های محافظ فیبر نوری که نیاز به حرارت ندارند این مرحله در کشور های توسعه یافته استفاده نمیشود.

۲-استریپ کردن تارهای فیبر نوری

استریپر stripper یا وایر استریپر wire stripper ابزاری است برای برداشتن لایه های فیبر نوری می باشد .
انواع استریپر که مهم ترین ترین آنها برای برداشتن روکش از لایه های مختلف فیبر استفاده می شود :
-استریپر انبری به طور خاص برای لخت کردن فیبر ۱۲۵ میکرون طراحی شده است
-استریپر زیمنسی که به طور خاص برای لخت کردن فیبر ۲۵۰ میکرون طراحی شده است.
-استریپر زیمنسی که به طور خاص برای لخت کردن فیبر ۹۰۰ میکرون راحی شده است.

دستگاه فیوژن چیست؟

۳-کیلیور فیبر نور

کلیور فیبر نوری سطحی کاملا صاف و عمود بر محور طولی تار فیبر نوری ایجاد میکند .
شرح کار آن بدین شکل است که که فیبر را تحت فشار کم و در سطح مناسب قرار می دهد، سپس تا زمانی که فیبر شکسته شود فشار بیشتری اعمال می کند
، بنابراین کلیور فیبر را برش نمیدهد بلکه میشکند در نهایت فیبر را با یک زاویه ۹۰ درجه تحویل میدهد هر چه زاویه برش به ۹۰ درجه نزدیکتر باشد برش به بهترین نحو انجام میشود و به دنبال آن عمل اتصال و فیوژن فیبر نوری بهتر انجام میشود
کلیورهای فیبر نوری دو نوع هستند نوع اول اتوماتیک و نوع دوم غیر اتوماتیک نوع اتوماتیک آن نیازی به مهارت نیروی فنی نخواهد داشت نوع دوم غیر اتوماتیک تا حد زیلدی بستگی به مهارت نیروی فنی دارد.

۴-تمیز کردن تارهای فیبر نوری

بعد از عملیات cleaving یا کلیو کردن تاره های فیبر نوری آنها را با دستمال سلولزی اغشته به الکل ایزوپروپیل ۹۹ درصد تمیز میکنیم

۵-قرار دادن تارهای فیبر در دستگاه

درب فیوژن را برداشته ، نگه دارنده های مگنتی فیوژن را باز کرده و دو تار فیبر نوری را در داخل دستگاه نزدیک قوس الکتریکی الکترود فیوژن روی بازوهای دستگاه قرار میدهیم ،
نگهدارنده های مگنتی رو بسته و سپس درب فیوژن را میبندیدم ، دکمه ی مربوطه را زده تا عمل فیوژن انجام شود

۶-قرار دادن شیلد حرارتی در داخل هیتر دستگاه

شیلد حرارتی را بالا آورده در نقطه ای که جوش فیبر نوری انجام شده است
آن را در داخل هیتر دستگاه گذاشته و کلید مربوطه را فشرده تا عملیات حرارت دهی اغاز شود تا شیلد حرارتی برای محافظت از فیبر آماده شود

مدل های دستگاه فیوژن فیبر نوری

فناوری CORE ALIGNMENT

فرایند اتصال فیوژن نوری با دستگاه های تراز کور یا تراز مقطع از طریق چندین دوربین برای بازرسی از دو تار فیبر نوری کلیو شده قبل از جوش، انجام می شود. دستگاه های فیوژن CORE ALIGNMEMT سطح بالایی از فناوری اتصال را با داشتن برنامه های کاربردی جوش برای طبف وسیعی از فیبر های نوری سینگل مود و مالتی ارائه می دهد و به کاربران این اجازه را میدهد تا عواملی مانند زمان و دمای پاشش قوس الکتریکی را تنظیم کنند. فیبر های نوری نواری یا ریبون که از چند تار کنار هم تشکیل شده اند، معمولا با دستگاه های تراز هسته یا core alignment فیوژن هستند. دستگاه فیوژن core alignment به دلیل دقت و قابلیت اطمینان بالا، روش برتر برای نصب شبکه های CATV، شبکه های ستون فقرات یا back bone، برنامه های کاربردی فیبر مخصوص و ساخت اجزای نوری به حساب می آیند. اگر اکثر کارهای شما با شبکه سینگل مود است، بهتر است از دستگاه core alignment استفاده کنید.

HAND HELD

دستگاه فیوژن HAND HELD یا دستگاه فیوژن دستی و کوچک با ظرفیت عملکرد بالا، انقلابی در صنعت فیوژن فیبر نوری به وجود آمد. این دستگاه ها، کوچک و قابل حمل هستند. در مقابل عملکردی تقریبا برابر با مدل های برتر CLAD ALIGNMENT دارند. دستگاه های فیوژن دستی برای کار در فضاهای محدود و پروژه های هوایی بسیار مناسب هستند.

فناوری CLAD ALIGNMENT

دستگاه های فیوژن CLAD ALIGNMENT برای تراز کردن تارها جهت اتصال می توانند از چینش تراز کلد استفاده کنند. تراز کردن توسط یک شیار V ثابت انجام می شود. افت معمولی این نوع دستگاه ها db 0.05 است. دستگاه های CLAD ALIGNMENT دارای چندین دوربین می باشند اما فقط حرکت های محوری عمودی و افقی تارهای فیبر نوری را امکان پذیر می سازند. دستگاه های تراز کلد برای برنامه های فیبر نوری مالتی مود مناسب ترین انتخاب هستند.

افت فیوژن فیبر نوری

استفاده از ابزار های درست در انجام فیوژن مانند stripper و کاتر در مورد کابل های نوری دقت فیوژن را بالا می برد.
تمیز بودن تارها در محل جوش یکی از عوامل تاثیر گذار در جوش فیبر نوری می باشد.
کریمپ حرارتی به عنوان تکیه گاه تارهای نوری به هم جوش داده شده و از محل فیوژن محافظت فیزیکی می کند
جوش های لیزری در دستگاه ها باعث سرعت بخشیدن به عمل فیوژن می شود. امروزه بیشتر دستگاه های فیوژن دارای لنز های میکروسکوپی هستند که بهترین کیفیت جوش را در زمان ارتعاش قوص الکتریکی به نمایش می گذارند.
دستگاه فیوژن فیبر نوری در ارتباطات و مخابرات کارایی بسیار بالایی دارند. شبکه های فیبر نوری هم از سرعت بالایی برخوردار هستند و هم دقت انتقال اطلاعات در آنها گسترده است. در این نوع ارتباطات، میزان افت اطلاعات دیتا پایین و بسیار ناچیز می باشد. امروزه تقریبا تمامی خطوط اینترنت پرسرعت دنیا فیبر نوری می باشند.

دستگاه فیوژن چیست؟

نکات کلیدی فیوژن فیبر نوری

●از آنجایی که هر نوع خطا در زمان فیوژن باعث ضعیف شدن و خرابی فیوژن می شود، دستگاه فیوژن نیاز به اپراتور چیره دست، ماهر و اموزش دیده دارد.
● دستگاه فیوژن از منبع گرمایی برای ذوب کردن تارها در محل جوش استفاده میکند. امروزه انتقال این گرما از طریق پرتو افشانی لیزر انجام می شود.
●تارهای نوری باید در زمان عمل جوش تمیز و صحیح برش خورده باشند. در نظر داشته باشید که هر نوع خمیدگی بیش از حد استاندارد در کابل های نوری، باعث قطعی موقت و یا حتی دائمی در کابل می شود.
●دستگاه های فیوژن فیبر نوری قابل حمل هستند و به همین دلیل کارایی بیشتر از خود نشان می دهند و جایگزین دستگاه های فیوژن ثابت شده اند.

بهترین دستگاه های فیوژن دستگاه های ساخت کشور ژاپن می باشند اما این دستگاه ها در دیگر کشور ها نیز ساخته می شود .